Kan I huske min veninde Tina og hendes firma Hungry Bird Eats? Inden covid-19 var der ved at komme rigtig godt gang i forretningen, og jeg var så glad på hendes vegne, for hun har virkelig arbejdet hårdt for at komme dertil.
Der er mange gange Tina har sagt nej til en tur i byen, for i stedet at kunne stå tidligt op og bage knækbrød, og jeg kender ikke mange, der har været så aktive som hende, med hensyn til at netværke med andre iværksættere eller tale med sine kunder.
Og folk tror på Tina og Hungry Bird Eats. Sidste år fik hun et lån gennem Kiva til en ny ovn, og for nogle måneder siden var jeg hjemme i hendes dagligstue, da en af de rigtig store fisk endelig vendte tilbage og ville overveje at give Tinas knækbrød plads på hylderne.
Hungry Bird Eats er et fantastisk produkt (bare spørg min mor) og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at Tina og den sultne fugl nok skal klare sig gennem krisen og komme stærkere ud på den anden side. For nogle dage siden talte vi om, hvordan hun navigerer i denne turbulente tid, og jeg tænkte, at jeg ville dele nogle af hovedpunkterne med jer:
Hvordan har covid-19 påvirket din virksomhed?
Tina: En masse gode events er blevet aflyst, og det er jeg rigtig ked af. Det var events som var vigtige for mit firma i forhold til at komme ud på markedet og skabe brand awareness samt få presseomtale. Det har også været svært at komme ind i nye butikker, da butikkerne selv har travlt med at ændre deres forretning til et mere online-fokuseret marked. På den anden side har det været godt for mit eget online salg. Folk keder sig derhjemme og det får folk til at shoppe online mere end de normalt plejer at gøre:)
Hvordan holder du udgifterne nede?
Tina: Man kan spørge telefon selskaberne om en nedsat pris da alle folk er hjemme og på wifi i stedet for a bruge mobildata. Jeg spurgte også mit skraldefirma, om de kunne hente mit skrald hver anden uge i stedet for hver uge, og det gav mig en god rabat. Huslejen for mine virksomhedslokaler er også blevet nedsat, så det hjælper alt sammen.
Hvad er dit bedste tips til at få flere kunder under krisen?
Tina: Jeg har valgt at bruge mere tid på min webshop og på sociale medier. Jeg arbejder meget med at bygge mit brand, hvilket er vigtigt for at generere flere salg. Derudover er jeg åben for samarbejde med andre brands og jeg tøver ikke med at henvende mig til folk som kunne have lyst til at hjælpe mig med at promovere min virksomhed, og det har virkelig hjulpet på salget. Jeg samarbejder lige nu med andre mad-iværksættere om en gaveæske og det har været meget vellykket. Nyhedsbreve er også en rigtig god idé, og du skal ikke være bange for at sige, at du har brug for hjælp til at fortsætte firmaet. Det er nye tider, og jeg tror at det nye fokus på online shopping er noget, der er kommet for at blive, så udnyt situationen og eventuel overskydende tid til at arbejde på din hjemmeside.
Reklame: Hvis du er i USA kan du købe Nordic crisps online på Hungry Bird Eats webshop. De smager skønt alene, men endnu bedre sammen med en god dip som fx. min superlækre feta-dip som alle elsker🙂